How China daily fell for Kim Jong Un spoof

How did a spoof article about North Korean dictator Kim Jong Un being the sexiest man alive end up as a real news item in China? Turns out it was a case of telephone, or Chinese whispers, in the digital age.

Hong Kong media picked up the piece by US satirical website The Onion a week ago while explaining to readers in Chinese that it was a farce. But from there, it jumped over the Great Firewall and landed into the official, irony-free Chinese media.

When Hong Kong's Phoenix TV website,, ran the story on November 21, the story's second paragraph clearly stated: "The Onion is a satirical news organisation.''

But, when state-run picked up the piece a few hours later, it had morphed into straight news.

The piece never mentioned that the original was a joke, instead plucking comical reader comments attached to the Phoenix story and running those. "A man with so much fat on the face, and the double chin, and the excessively white skin. And they call him the sexiest. They do deserve the name Onion. I can't help but shed sad tears.''

The editor cited for the story, Yang Fang, could not immediately be reached — and two employees who answered the phone at the Nanjing media outlet said Wednesday they weren't even sure if Yang still worked there.

Five days after the Yangste piece, Beijing's Guangming Daily website took the story for a spin, cutting it back and citing as its source.

Guangming Daily editor Wang Miaomiao said, "Even if it was satire, the report itself was true. The content is not made up.''

The story next made it to the flagship paper of the Communist Party, the People's Daily, on Tuesday. An editor at the People's Daily website who refused to give his name said the story was picked up from the Guangming Daily site, running on three channels in Chinese and English.

... contd.

Please read our terms of use before posting comments
TERMS OF USE: The views expressed in comments published on are those of the comment writer's alone. They do not represent the views or opinions of The Indian Express Group or its staff. Comments are automatically posted live; however, reserves the right to take it down at any time. We also reserve the right not to publish comments that are abusive, obscene, inflammatory, derogatory or defamatory.